fbpx

Kiedy można spodziewać się efektów pozycjonowania?

Mnogość zmiennych, które wpływają na efekty pozycjonowania czy budowania rozpoznawalności marki w internecie sprawia, że określenie choćby szacunkowego czasu na osiągnięcie wysokiej widoczności w wynikach wyszukiwarek, jest po prostu niemożliwe. Jest to proces długoterminowy, złożony, a wciąż wprowadzane w algorytmie wyszukiwarki Google poprawki i aktualizacje sprawiają, że pozycjonowanie jest bardzo pracochłonne i wymaga stałego researchu i trzymania ręki na pulsie aktualnych trendów. Dziś około 24 milionów internautów w Polsce wyszukuje niezliczone ilości contentu każdego dnia, zatem internet stanowi obecnie najlepsze miejsce, w jakim można zamieścić swoją reklamę.

Czynniki wpływające na szybkość uzyskania efektów.

Na dobre efekty pozycjonowania składa się wiele czynników, często losowych, lub takich, na które nie mamy większego wpływu jak na przykład nieprecyzyjnie określone algorytmy i kryteria wyszukiwarki. Chcąc podnieść swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, konieczne jest zadbanie o unikalny i ciekawy content oraz atrakcyjną dla klienta ofertę, a dopiero później o optymalizację posiadanej treści i jej pozycjonowanie. Poniżej znajduje się zestawienie kilku kolejnych, istotnych kroków przy kreowaniu swojej widoczności w wyszukiwarce, o których powinien pamiętać każdy przedsiębiorca:
  • konkurencja w branży i słowa kluczowe
  • historia domeny
  • umiejętność reagowania na działania konkurencji i algorytmów Google.

Konkurencja w branży i słowa kluczowe.

Są to czynniki relatywnie najprostsze do zoptymalizowania i jednocześnie takie, na które firma, czy marka ma największy wpływ. Przed dobraniem idealnych słów kluczowych, warto zapoznać się z ich podstawowymi kryteriami:
  • słowa brandowe - na przykład nazwy marek, hasła reklamowe etc
  • słowa na długi ogon - długie frazy często zawierające szczegóły wyszukiwanego produktu lub usługi
  • słowa ogólne - krótkie, zazwyczaj jednowyrazowe
  • zapytania
  • frazy regionalne - słowa kluczowe sfokusowane na określoną grupę odbiorców
Powszechnym błędem myślowym większości przedsiębiorców jest zbyt duże parcie na frazy krótkie, jak “buty”, “kwiaty” etc. Dlaczego? Pozycjonowanie na tak ogólne hasła jest bardzo długie, bardzo kosztowne i przynosi nieproporcjonalnie mniejsze dochody niż poniesione z ich tytuły koszty, bo czy jeśli szukamy butów na wesele, to wpisujemy frazę “buty”, czy “czerwone szpilki na wesele”? Czasami opłacalne jest postawienie na tzw. długi ogon, który jest opcją zdecydowanie tańszą i który dostarczy bardziej zdecydowanych na zakup klientów. Tacy potencjalni klienci wiedzą, czego szukają i robią to z wyniknięcia konkretnej potrzeby. Frazy long tail mogą dostarczyć również lepsze wyniki, niż jednowyrazowe frazy, w których konkurencyjność jest na bardzo wysokim poziomie.

Historia domeny.

Odpowiednio stworzona i zoptymalizowana strona internetowa lepiej reaguje na działania związane z pozycjonowaniem. Dzięki temu efekty są widoczne szybciej i z lepszym skutkiem. Jeżeli strona ma złą historię – została przez wyszukiwarkę Google uznana za postępującą nieetycznie, pierwszym krokiem będzie odbudowanie jej pozycji, czego konsekwencją będzie niestety opóźnienie efektów pozycjonowania.

Umiejętność reagowania na działania konkurencji i algorytmów Google

Niestety, jednymi z najważniejszych czynników wpływających na widoczność witryny są również czynniki, na które firmy mają najmniejszy wpływ, algorytmy wyszukiwarki Google, a jest ich blisko 200. Zdarzają się przypadki firm, które próbują wytypować czynniki, jakie mogłyby stanowić składowe tych algorytmów jak na przykład staż domeny, jej długość, jakość linków przychodzących, certyfikat SSL czy współczynnik odrzuceń. Fakt, pomocna tutaj będzie obserwacja rynku i analiza wprowadzonych zmian na krzywą pozycjonowania, jednak często są to działania tzw “po omacku” i nie przynoszą wymiernych skutków. Sytuacja ma się podobnie w kwestii konkurencji. Ponieważ obierane w konkretnej branży strategie marketingowe mogą być bardzo do siebie zbliżone, trzeba stale monitorować poczynania firm konkurencyjnych, których frazy i zabiegi związane z pozycjonowaniem będą bardzo do siebie zbliżone.

Ile tak naprawdę trzeba poczekać na efekty?

Niestety dość długo. Proces pozycjonowania to długi marsz, którego pierwsze wyniki są widoczne po ok. 3 miesiącach, a zauważalne zmiany takie jak widoczność na pierwszej stronie przy łatwych frazach można odnotować dopiero po ok. pół roku. Kolejno, frazy o średnim poziomie trudności pojawiają się po ok. dziesięciu miesiącach prowadzenia działań on i off site SEO, a trudne, czyli najbardziej konkurencyjne frazy pojawiają się po dziewięciu miesiącach, a nawet i roku lub więcej.

Inne posty...

sprawdź, może znajdziesz coś przydatnego dla siebie 🙂