slider informacyjny

Omawiając przygotowanie grafiki do druku, jedną z najważniejszych rzeczy jest poruszenie tematu grafiki wektorowej oraz grafiki rastrowej, czyli podział na dwa zupełnie odmienne rodzaje grafiki. Znajomość tych dwóch pojęć ułatwi znacznie podejście do projektowania, wyjaśni różnice w jakości wydruków oraz usprawni pracę podczas projektowania.

Grafika rastrowa 

to nic innego, jak zapis grafiki w postaci bitmapy nazywanej fachowo pixmapą, czyli mapą stworzoną z pikseli. Jednym zdaniem – grafika rastrowa to zdjęcie/ obraz. W pixmapie/ bitmapie każdy pixel wyrażany jest przy pomocy trzech parametrów: parametr wysokości, parametr szerokości oraz dodatkowo informacja o kolorze, którą określa tryb kolorów. Podczas zapisu grafiki na bitmapę bardzo ważny jest sposób zapisu. Jakość bitmapy określa rozmiar bitmapy wyrażony w pikselach oraz rozdzielczość wyrażona w DPI. Przy zapisie bitmapy ważnym elementem jest również głębia w bitach. Im większa głębia, tym dokładniejsze odzwierciedlenie kolorów oraz dokładniejsze efekty można uzyskać. Im większa ilość bitów przypisana jest na każdy piksel, tym dokładniejsze odzwierciedlenie kolorów uzyskamy. Przykładowo obrazek wypuszczany z photoshopa z głębią 48 bitów na pixel będzie dużo dokładniejszy, niż obrazek zapisany z głębią 16 bitów na pixel.

Dzisiejszym standardem jest zapisywanie obrazów z głębią 24 bity na pixel, co umożliwia już dokładniejsze odzwierciedlenia kolorów, cieniowanie oraz przejścia tonalne.

Programem służącym do projektowania grafiki rastrowej jest Photoshop pochodzący z pakietu Adobe.

Kiedy projektujemy w Photoshopie grafikę z dużą ilością szczegółów, cieni, przejść tonalnych czy gradientami w tle, zdecydowanie korzystniej będzie wypuścić plik o dużej głębi kolorystycznej, wtedy wszystkie efekty, jakich użyliśmy w projekcie zapiszą się bez utraty jakości. Jeżeli jednak nasz projekt nie ma cieni, przejść tonalnych, a tło stanowi sama apla kolorystyczna, spokojnie możemy wypuścić plik o mniejszej głębi, gdyż będzie on mniej ważył, a późniejsza obróbka w innych programach będzie ułatwiona. Skróci się też znacząco czas przesyłania czy przetwarzania pliku przez sterowniki drukarki podczas wydruku oraz czas przetwarzania grafiki w programie graficznym.

Do edytowania grafiki rastrowej służy Photoshop. To on pozwoli na zmianę kolorystyki, wyostrzenie obrazu, zmianę jego natężenia, kontrastu czy jaskrawości. Photoshop świetnie sprawdzi się podczas obrabiania zdjęć, retuszu, szparowania, czyli wycinania produktów / obiektów z tła. Jego zalety w porównaniu do Corela zauważymy również podczas nakładania efektów artystycznych na zdjęcie czy zmianie rozbarwienia zdjęcia z RGB na CMYK lub odwrotnie.

W celu zmiany grafiki rastrowej na wektorową powinniśmy posłużyć się Corelem, ale jedynie obrazy o większej rozdzielczości pozwolą na satysfakcjonującą zmianę grafiki rastrowej na obiekty, czyli pomyślnie przebiegnie proces trasowania obiektu. Po strasowaniu grafika wymaga poświęcenia jeszcze czasu i poprawę projektu ręcznie. Po tak przeprowadzonym procesie trasowania i poprawie pliku ręcznie na węzłach uzyskamy pożądany efekt.

Grafika wektorowa

W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, opisana jest nie za pomocą pixeli, lecz figur / obiektów / wektorów opisanych matematycznie, które wyznaczają punkty nazywane w grafice wektorowej węzłami, a te z kolei tworzą linie, odcinki i krzywe. Innymi słowy: projektując cokolwiek w grafice wektorowej, każdy z elementów będzie oddzielnym elementem, indywidualnie można będzie zwiększyć jego wielkość, grubość linii, kolor, czy nawet dowolnie transformować oraz duplikować. Co więcej, grafika wektorowa, zwana również obiektową, jest łatwiejsza w modyfikacji oraz zajmuje mniej miejsca w pamięci, ponieważ jest łatwiej / krócej opisana. Linia ciągnąca się przez całą długość zdjęcia nie jest opisana za pomocą 1300 pikseli, a każdy z nich przy pomocy 8 bitów, lecz określa ją parametr koloru, grubości oraz długości.

Kolejną różnicą stanowiącą na korzyść grafiki wektorowej jest fakt, że jest ona, w przeciwieństwie do grafiki rastrowej, skalowalna, czyli powiększanie lub pomniejszanie nie ma wpływu na jakość obrazu tak, jak dzieje się to w przypadku grafiki rastrowej.

Różnice pokazuje poniższy rysunek:

Grafika rastrowa grafika wektorowa różnice

Leave a Reply